Hva gjør Tise til en av Norges ledende plattformtjeneste?

Vi nærmer oss slutten på Arne Krokans del i Digital Markedsføring og vi har allerede vært igjennom mye. I løpet av denne uken har vi sett på digitale samfunnsendringer og nå har vi beveget oss inn på digital økonomi. Tema som kollektive goder, transaksjonskostnader, nettverkseffekter og increasing returns har spesielt vært i fokus. 

I dette innlegget skal jeg ta for meg en plattformtjeneste og se på hva den gjør for å senke transaksjonskostnader. Plattformtjenester er en form for forretningsmodell. En plattform kan være et nettsted eller en app som er med på å skape samhandling i form av en transaksjon mellom ulike aktører. Det kan være privatpersoner, leverandører og næringsdrivende. Tise er en av Norges ledende plattformtjeneste innen salg av brukte klær og interiør på nett. Med deres hovedfokus på app og nettside, har de klart å få over 1,2 millioner brukere i Norden.

Hva Tise gjør 

Hovedsakelig er Tise en tjeneste for salg og kjøp av brukte klær, interiør og andre artikler. Den fungerer ved at man laster ned en app, helt gratis og oppretter en bruker. Inne på Tise kan man bla seg gjennom annonser, enten ved hjelp av søkefunksjonen, gjennom kategorier eller via andres profiler. Du kan følge kontoer du liker og lagre annonser som du vil eller kan tenke deg å kjøpe. Du kan også selv legge ut annonser. Ønsker du å kjøpe noe, kan du sende en forespørsel via chat eller “gi et bud” via Tise sin egen Safe Payment funksjon. Via kjøp og salg kan du tjene Tise Cash som kan brukes inne i Tise Cash Store. 

Cash Store fungerer slik at ulike aktører tilbyr sine produkter, digitale tjenester, rabatter og tilbud gjennom appen. Dette gir aktørene mulighet til å annonsere seg selv. De har også gått inn i flere annonseavtaler som gjør det mulig for Tise å tjene penger. Det er helt gratis å registrere seg og bruke Tise, men ønsker man å utvide medlemskapet sitt, tilbyr de to ulike betalende medlemskap. Disse gir ulike fordeler og eksklusive rabatter til medlemmene. Dette bidrar også i til å generere inntekt. I tillegg tilbyr de blant annet Tise Basics som er deres egen nettbutikk, Tise Mobile som er deres mobilabonnement og Tise Verified Phones som selger brukte verifiserte mobiler.

Transaksjonskostnader og hvordan Tise reduserer disse 

Transaksjonskostnader handler om at vi bruker ulike ressurser for å finne frem til og velge ut de beste produktene som vi ser etter. Vi ønsker hele tiden å redusere transaksjonskostnadene våre og det er ulike måter vi kan gjøre det på. I boken Nettverksøkonomi (2019, 71) skrevet av Arne Krokan deler han inn transaksjonskostnadene i seks typer. Alle disse påvirker hvordan vi tar valg. Nedenfor har jeg skrevet om de ulike transaksjonskostnadene og hva Tise gjør for å senke de. 

Søkekostnader går ut på at vi ikke helt vet hvor vi skal starte en kjøpsprosess. Med søkekostnader ønsker vi å finne de mest aktuelle alternativene for det vi skal kjøpe. Tise har en egen søkefunksjon i appen, samtidig som alle annonsene er delt inn i kategorier, størrelser og til hvilket kjønn. Når man legger ut annonser kan man også legge inn hashtags som gjør det lettere for brukere å søke opp det spesifikke man søker etter. Dette er med på å senke transaksjonskostnader. 

Informasjonskostnader, når vi har funnet ut mer av hva vi kan tenke oss å kjøpe vil det være viktig å skaffe seg nyttig og viktig informasjon om de ulike alternativene, som for eksempel pris og materialer. Vil vi vite om alternativene når de opp til mine krav. Under hver annonse kan brukere legge inn informasjon om hva de selger. Man kan også chatte direkte med selger om produktet. Om vi lurer på om selgeren er pålitelig kan man se om brukeren har fått vurderinger inne på profilen. 

Forhandlingskostnader forekommer når vi skal forhandle om vilkår som pris, levering og eventuelle tilleggskostnader. På annonsen velger selger selv pris eller man kan opprette muligheter for bud, og levering. Det kommer opp lokasjonen til annonsen når den publiseres. Her kommer også chat funksjonen inn hvis man har spørsmål om produktet.

Beslutningskostnader, når det aktuelle produktet er vurdert vil man ta en beslutning. Bestemmer man seg for å kjøpe produktet må man enten kontakte selger om dette og man blir enig om betalingsmetode og overlevering, har selger opprettet muligheter for å legge inn bud vil dette gå gjennom det Tise kaller for Safe Payment, som er en sikker måte å ta betalt og betale på. 

Evalueringskostnader, har man fått det man bestilte? Når man har mottatt varen vil det være viktig å se om det man har kjøpt stemmer overens med den informasjonen som var oppgitt. Har kjøpet vært gjennom Safe Payment som beskrevet ovenfor får man prioritert kundestøtte fra Tise dersom noe skulle være feil. Har man ikke benyttet seg av denne løsningen har Tise ikke noe ansvar for dette. Da må man selv kontakte selger. Ønsker man å vurdere selger kan man gjøre dette inne på profilen til personen. 

Tvangskostnader vil oppstå dersom du ikke er fornøyd med varen eller om varen har en feil. Dersom kjøper og selger er uenig kan man som beskrevet over, kan man gå gjennom Safe Payment, men er kjøpet gjort utenom dette er ikke Tise ansvarlig. Har man kjøpt noe gjennom en privatperson er det ikke de samme lovene som gjelder når man kjøper noe gjennom næringsdrivende. Kjøp mellom privatpersoner går under kjøpsloven og har ulike retningslinjer enn det forbrukerkjøpsloven har. 

Nettverkseffekter 

Transaksjonskostnader og nettverkseffekter går ofte hånd i hånd. Nettverksøkonomien handler om fordelingen av ressurser i det vi kaller for nettverk. Nettverk handler om forbindelser. Nettverkseffekter handler blant annet om at jo flere brukere en tjeneste har, desto større verdi skapes av nettverket. Tise har i dag over 1,2 millioner brukere til sammen i Norden. Det skyldes blant annet av at jo flere som bruker appen har jo flere vil den tiltrekke. Tise har blant annet delingsfunksjoner som gjør at vi enkelt kan dele annonser med hverandre og på andre tjenester som instagram og facebook. Tise jobber med i dag med å satse enda mer nordisk og på brukervekst. 

Jeg synes det er inspirerende og ikke minst veldig interessant å se plattformtjenester som Tise. Spesielt med tanke på hvordan de har fokus på gjenbruk og bærekraft. En plattform slik som Tise er tror jeg blir spesielt viktig i fremtiden og ikke minst når vi ser hvordan klima- og samfunnsendringene påvirker oss.

Kilder:

Caphub Startups https://www.caphub.io/company/TISE-AS/914212375 Hentet 21 januar 2021

Tise 2021 https://tise.com/feed Hentet 21 januar 2021

Bærekraft. “Blest rundt brukt” https://baerekraft.ungdomsbedrift.no/tise Hentet 21 januar 2021

Krokan, Arne. 2019. Nettverksøkonomi. Oslo: Cappelen Damm Akademisk

Shifter. 2020 “Tise hentet 60 millioner kroner i en fei: …” https://shifter.no/nyheter/tise-hentet-60-millioner-kroner-i-en-fei-vil-ta-det-nordiske-markedet-for-bruktsalg-for-unge/196162 Hentet 21 januar 2021

3 thoughts on “Hva gjør Tise til en av Norges ledende plattformtjeneste?”

  1. Hei Hanne-Elise!

    Flott innlegg 🙂 Du har med mange gode forklaringer, og du viser at du forstår hvordan transaksjonskostnader fungerer. Flott at du har dratt in Tise som et praktisk eksempel. Fint at du også har dratt inn nettverkseffekter og greid å knytte det i en rød tråd sammen med resten av innlegget. Du har også hyperlinket til kilder – fortsett sånn!

    I dette innlegget, mangler du noen bilder, eller kanskje til og med en video.

    Jeg refererer til min forrige kommentar angående kildeliste. Sett opp internettkildene dine på samme måte som pensumboken 🙂

  2. Pingback: Refleksjonsnotat #1 – HASA

  3. Pingback: Refleksjonsnotat #1 | DIG2100 (2103)

Leave a Reply to Kim Cancel Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *