Jeg vurderer nettbutikken Green Spirit

I dette blogginnlegget skal jeg ta for meg nettbutikken Green Spirit. Jeg skal basert på 10 vurderingskriterier listet opp av Even Ødegård i INEVO vurdere nettbutikken. 

Dette er kun min personlige mening basert på det jeg har lært i emnet Digital Markedsføring. Det er ingen fasit. 

Om nettbutikken 

GreenSpirit er en norsk nettbutikk som ble etablert i 2008. Det er en nettbutikk med et stort utvalg økologiske, bærekraftige, etiske, giftfrie, dyrevennlige, miljø- og helsevennlige produkter innen skjønnhet og velvære. Nettbutikken er til for å gjøre det lettere å velge grønnere produkter og øke tilgjengeligheten av “økologiske beautybrands” i Norge. 

Vurdering av Green Spirit

I tillegg til blogginnlegget har jeg laget en kort video som viser hvordan nettbutikken fungerer.

Førsteinntrykk

Logoen er godt synlig og plassert i midten. Førsteinntrykket er at det er en attraktiv og ryddig forside.

Forsiden informerer oss om at vi har kommet til en nettbutikk med økologiske produkter innen skjønnhet og velvære. Lengre ned på siden er det en blanding av artikler, informasjon og produkter. Det er et gjentakende mønster på forsiden når man blar nedover siden som er fint og ryddig. 

Helt øverst på forsiden er det en linje med informasjon om at nettbutikken er norsk, den har rask respons og kompromissløs kvalitet. På menylinjen er det en søkefunksjon og en blanding av ulike kategorier. Det er lett å navigere seg rundt. 

Det står ingen informasjon på forsiden om frakt eller returordninger, bortsett fra at du får rask respons. Vi informert helt til høyre at prisene er inkludert MVA, men det er heller ingen informasjon om telefonnummer og mail før helt nederst på siden.

Terningkast: 5

Forbedringer: 

  • Ved å inkludere “Norsk nettbutikk | Rask respons | Kompromissløs kvalitet” på øverste linjen informerer den meg “hvorfor jeg skal handle der”, men her kan det også være lurt å informere om frakt og mail/ telefonnummer.

Synlighet

Green Spirit er synlig på google. Nettsiden kommer opp når jeg søker på Green Spirit på Google. Søker jeg på “Økologisk hudpleie” kommer den ikke opp som annonser eller shopping, men som første på organisk søk. Når jeg gjør et produktsøk “Evolve Face Cream” (som er et produkt de selger) så kommer de opp på google shopping og som nummer 3 som organisk søk. 

Terningkast: 5

Forbedringer: 

  • Nettbutikken er synlig på organisk søk, men kan bli enda mer synlig om de prioriterer annonser (adwords) og mer Google Shopping

Brukervennlighet

Nettbutikken er ryddig og oversiktlig. Den er enkel å bruke og produktene er godt kategorisert etter produkttype og merke. Når man blar seg gjennom produkter er det ikke noe filtreringsmuligheter noe som kunne vært positivt å inkludere, men man kan justere etter pris og mest populær osv, noe som er praktisk. 

Nettsiden er også brukervennlig på mobil og består googles mobilvennlige test

Terningkast: 5

Forbedringer:

  • Kan være lurt å inkludere filtrering

Kjøpsprosess

Når jeg trykker meg inn på et produkt får jeg opp en liste under knappen for kjøp som gir oss nyttig informasjon og er med på å skape trygghet. 

Det er enkelt å legge til varer i handlekurven. Man trenger ikke å ha bruker for å handle noe som for mange kan være enkelt og greit, men jeg vil anbefale å inkludere dette da det kan være fint å lagre historikk og betaling. 

Nettsiden gir oss tre ulike leveringsalternativer og tre ulike betalingsmåter.  Det står ingenting om nøyaktig hvor lang tid leveringen kommer til å ta, men skriver på siden at de har rask levering. 

Til høyre har nettbutikken inkludert “trykk betaling”, “rask levering” og “spørsmål? Kontakt oss”. Som gjør hele prosessen troverdig. 

Terningkast: 5

Forbedringer:

  • Ønsker å vite mer om hvor lang tid leveransen vil ta 
  • Når man skal betale kan det være lurt å inkludere en måte å registrere seg som kunde på, dette for å lagre historikk om kunder, men også for å gjøre det enklere for kunder å lagre informasjon til neste kjøp. 

Hastighet

Det tar noe tid å laste inn nettbutikken, i tillegg bruker den tid på å komme seg tilbake til forsiden. 

Inne på Google PageSpeed insights tool kan man sjekke hastigheten på nettsiden. Her scorer Green Spirit på datamaskinen 30/ 100 på hastighet. Dette er ikke bra. Her er det et forbedringspotensiale. At en nettside er treg og bruker lang tid på å laste opp kan gjøre at de mister kunder og salg. 

Terningkast: 2

Forbedringer:

  • Jeg vil anbefale å jobbe med hvordan man kan gjøre innlastningstiden på nettsiden raskere. 

Kundetilfredshet

I følge Even i INEVO er “å vise frem fornøyde kunder kan være et nyttig hjelpemiddel for å få en usikker kunde til å handle”. Green Spirit har ikke inkludert kundeanmeldelser på sin nettside. Når jeg skal kjøpe meg en ny ansiktsmaske eller prøve ut en ny mascara er det til stor hjelp å lese andres erfaringer om dette produktet. 

Terningkast: 3

Forbedring:

  • Vil anbefale å inkludere dette under produkter, det vil gjøre det lettere for kunder å få innsikt om produkter de lurer på om de skal kjøpe 

Trygghet

På forsiden er det litt vanskelig å finne frem til kontaktinformasjon. Det er ingen tydelig “kontakt oss” side, bortsett fra helt nederst på nettsiden hvor det står mail og telefonnummer. 

Det er inkludert en “om oss” side som forteller oss hva Green Spirit er og hva de ønsker å oppnå. Dette skaper en følelse av at nettsiden er “ekte og troverdig”. Jeg føler at jeg stoler og tror på det jeg leser. 

Når vi går til handlekurven og til betaling er det inkludert en boks hvor det står 

  • Trygg betaling!
  • Rask levering!
  • Spørsmål? Kontakt oss på …
    Norsk nettbutikk spesialisert på økologisk kosmetikk. Tusenvis av fornøyde kunder siden 2008!

Dette er med på å skape en viss grad av trygghet. 

Terningkast: 5 

Forbedring:

  • Inkludere en kontakt oss side eller legge til mail eller telefonnummer lett synlig på forsiden

Kundekommunikasjon

Green Spirit er aktive både på Facebook og Instagram. På Instagram har de nesten 4000 følgere og på facebook 7806 følgere.
De har god kommunikasjon med sine kunder og svarer på kommentarer og spørsmål. De har en del engasjement, spesielt på instagram. 

I tillegg har de nyhetsbrev som holder kundene oppdatert på produkter, informasjon og tilbud, som de sender ut 2 til 3 ganger i uken. 

Terningkast:

Utmerkelser

Jeg kan ikke se på nettsiden av Green Spirit har vunnet priser eller utmerkelser. Dette ville vært fint å inkludere om de har noen form for utmerkelser. 

Det de er flinke på er å legge til priser og utmerkelser på produktene som de selger. 

Terningkast: 5 

Forbedringer: 

  • Om de har vunnet priser burde dette inkluderes på nettsiden

Konsept og Strategi

Vårt motto, slagord og lidenskap Økologiske produkter for skjønnhet og velvære med respekt for naturen, dyrene og mennesket” 

Green Spirit har et tydelig konsept og jeg synes det formidles godt. Som introdusert ønsker Green Spirit å tilby økologiske velvære og skjønnhetsprodukter til det norske markedet. De brenner for etiske og grønne produkter. 

Med gode artikler og veiledninger, informasjon om produkter og ærlighet viser Green Spirit hva de står for. De satser på trygghet overfor kundene sine. 

Terningkast: 6

Konklusjon 

Totalt får nettbutikken terningkast: 4. Den fungerer godt, men med lav terningkast på både hastighet og kundetilfredshet gjør at den har et forbedringspotensiale. Med dette sier jeg ikke at kundene ikke er fornøyde, men det ville vært fint å inkludere en måte for kunder å skrive inn anmeldelser og tilbakemeldinger 

Nettbutikken er ryddig og oversiktlig. Det er lett å navigere seg inne på sidene, også inne på mobil. Den er brukervennlig og føles trygg å bruke. 

Nettbutikken kombinerer både produkter med inspirasjon og veiledning, i tillegg har de en egen blogg. 

Forbedringer:

  • Inkludere frakt, retur og leveringstid på forsiden
  • Ha en egen kontakt oss side, eller gjøre mail og eventuell telefonnummer mer synlig. 
  • Jobbe med hastigheten på nettbutikken
  • Inkludere kundeanmeldelser på hvert produkt 
  • Inkludere muligheten til å opprette bruker ved kjøp

Kilder:

Ødegård, Even. 2020. “Hvordan vurdere din nettbutikk”. https://inevo.no/blogg/hvordan-vurdere-din-nettbutikk/. Hentet 16.04.2021

Bilder:

Skjermbilder fra nettbutikken

1 thought on “Jeg vurderer nettbutikken Green Spirit”

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *