Hvordan bruke Sosiale Medier for små bedrifter: 12 enkle tips

I dette blogginnlegget har Karl Philip Lund gitt oss en utfordring med å oversette og forbedre en engelsk artikkel. Jeg har valgt å oversette bloggposten “How to Use Social Media for Small Business: 12 Simple Tips” skrevet av Christina Newberry for Hootsuite Blog. Innholdet i dette blogginnlegget er altså ikke mitt, men min oversettelse. Håper du vil finne innlegget nyttig og at du lærer noen tips på veien.

Hvordan bruke Sosiale Medier for små bedrifter: 12 enkle tips

Hvis du lurer på hvordan du bruker sosiale medier for små bedrifter, kan du med disse 12 essensielle tipsene komme i gang.

Har du en forretning, bruker du sannsynligvis mye tid på finne fram til de siste tipsene om markedsføring på sosiale medier, og det med god grunn. Det er i dag omtrent 4,2 milliarder aktive brukere på sosiale medier – det er nesten dobbelt så mange som det var for fem år siden. Disse brukerne bruker i gjennomsnitt 2 timer og 25 minutter hver eneste dag på sosiale medier. 

Disse nesten 2,5 timene gir bedrifter en utrolig mulighet til å:

  • Bygge merkevarebevissthet
  • Utvikle kundeforhold
  • Og til og med gjøre salg direkte på sosiale plattformer

Oversikt over innhold:

  1. Start med en plan
  2. Bestem hvilke plattformer som er riktig for deg
  3. Kjenn ditt publikum 
  4. Utvid ditt publikum
  5. Bygg relasjoner 
  6. Vær oppmerksom på trender
  7. Ta i bruk Instagram shopping eller Facebook shopping 
  8. Bland ulike formater
  9. Fokuser på kvalitet over kvantitet
  10. Bruk de riktige verktøyene
  11. Bruk planlegging og automatisering for å frigjøre mer tid til engasjement
  12. Spor og finjustere din ytelse.

Her er alle tips du trenger for å markedsføre din virksomhet i 2021 på sosiale medier. 

  1. Start med en plan

Det er enkelt å komme i gang med sosiale medier. Vi bruker daglig sosiale medier i våre private liv, det gjør oss komfortable med bruken av verktøyene. 

Det koster ingenting å opprette en Facebook-side for din virksomhet, å legge ut bilder på Instagram eller å skape en tilstedeværelse på Twitter. 

Men før du hopper i det så er det viktig å huske: en god forretningsstrategi starter med en plan. Du kan bruke sosiale verktøy gratis, men den tiden og innsatsen du legger ned er fortsatt en investering i virksomheten din. Uten en plan, har du ingen klare mål for hva du prøver å oppnå. Det betyr at det ikke er noen måte å vite om du får avkastning på investeringen du legger ned. 

På forhånd, ta deg tid til å lage en plan for sosiale medier. Dette sikrer at all din innsats støtter dine forretningsmål for bruken av sosial medier. Her er noen strategiske tips fra vår guide for å lage en markedsføringsplan for sosiale medier:

Sett mål og objectives
Lag mål som følger SMART rammeverket. De skal være spesifikke, målbare, oppnåelige, relevante og rettidige.

Baser målene dine på beregninger som vil ha en virkelig innvirkning på virksomheten. For eksempel kan du sikte på å skaffe nye kunder eller øke konverteringsfrekvensen, i stedet for å bare samle på likes.

Undersøk konkurransebildet
Hvordan bruker dine konkurrenter sosiale media? Vi ønsker ikke å kopiere dem, men av å lære av det andre har gjort er en fin måte å redusere sin læringskurve på. 

En analyse av konkurransebildet kan hjelpe deg med å lære hva som fungerer og hva som ikke fungerer.

Evaluering av sosiale medier
Hvis du allerede bruker sosiale medier, er det nå på tide å ta et skritt tilbake og evaluere din eksisterende innsats.

Vi har en brukervennlig mal for revisjon av sosiale medier for å lede deg gjennom prosessen.

Bli inspirert
Du har sett på hva dine konkurrenter gjør, men hva med andre bedrifter? Ta inspirasjon fra vellykkede bedrifter i andre bransjer. 

Hvor finner du disse suksesshistoriene? Gå til forretningsdelen på de fleste sosiale nettverk, så finner du nyttige casestudier.
Denne bloggen kan være en god kilde til inspirasjon. Bloggen inkluderer flere eksempler. Husk å vær oppmerksom på hva dine favorittmerker gjør, og tenk over hva som gjør at du velger å klikke følg eller kjøp. 

Opprett en kalender for bruken av sosiale medier
En kalender kan hjelpe deg å legge ut riktig innhold på de rette kanalene til riktig tidspunkt. Kalenderen bør inkludere en plan for ditt innhold i sosiale medier. 

Begynn med en 80-20 regel. Bruk 80% av innholdet til å informere, lære eller underholde publikum. Bruk så 20% til å promotere merket eller selge dine produkter. 

  1. Bestem hvilke plattformer som er riktig for deg

Unngå å bruke tid på antakelser, instinktet ditt kan fortelle deg at hvis du skal nå ut til generasjon Z så burde du unngå Facebook og fokusere på Instagram og TikTok. Men data viser at nesten en fjerdedel av brukerne på Facebook er i alderen 18-24 år. Hvis du ønsker å nå “babyboomerne” kan det virke som at sosiale medier ikke virker som en topprioritet, men det er det. Facebook og Pinterest ligger på toppen av plattformer for denne generasjonen. På Facebook er brukere i alderen 65 år det publikummet som vokser mest. 

Kanskje du tror at markedsføring på TikTok ikke er riktig for ditt merke, men selv veletablerte merkevarer med et publikum godt utenfor generasjon Z eksperimenterer med denne plattformen. TikTok hadde bare i desember 2020, 56 millioner nye app nedlastinger. 

Vi har samlet demografisk informasjon om  alle de store sosiale plattformene.  Her finner du god informasjon om hvor ditt publikum bruker tiden sin, men husk at dette kun er et overblikk. For å være sikker på at du bruker Sosiale Medier effektivt for din bedrift må vil det også være nødvendig å samle innsikt på egen hånd. Det vil hjelpe deg med å forstå hvordan ditt publikum bruker tiden sin på nett. 

Å velge hvilke kanaler du skal være på trenger ikke å være en “alt eller ingenting tilnærming”. Du kan velge flere kanaler for å nå ulike mennesker eller for å nå forskjellige mål. 

En vanlig bruker på internett har 8.4 ulike sosiale medier kontoer. Det gir deg fordelen med at du kan komme i kontakt med dem på ulike plattformer med ulike formål. For eksempel kan du bruke Facebook til å bygge et publikum og generere potensielle kunder og bruke Twitter til kundeservice. 

  1. Kjenn ditt publikum 

En god grunn til å bruke sosiale medier for bedrifter er at du kan spesifisere hvem du ønsker å nå ut til, men først må du forstå hvem publikummet ditt er.

Begynn med å samle data om dine nåværende kunder. Med verktøy som “social media analytics” kan du tilnærme deg en bedre forståelse. Du vil begynne å forstå hvem som kjøper fra deg og hvem som samhandler med deg. 

Hootsuite Insights Powered by Brandwatch kan hjelpe deg med å oppdage detaljert informasjon om de beste hashtags, henvisningssider, og til og med de beste sosiale forfattere for vilkår relevante for din virksomhet. Når du har definert ditt publikum, kan du begynne å skape personas som vil hjelpe deg med å forstå hvordan du skal kommunisere med ditt publikum. Vi har en gratis persona template for at du skal komme i gang.

 

  1. Utvid ditt publikum 

Når du har et klart bilde av ditt publikum er det tid for å gå tilbake til din SOME plan. Det er på tide å nå ut til flere mennesker akkurat som dem. 

Når det ble nedstengelser i korona-pandemien betydde det at flere måtte være hjemme og finne nye måter å fylle tiden med. Det gjorde at bedriften The Great Courses Plus endret sin annonserings-strategi på Facebook for utvide sitt publikum på en rask måte. De forlenget sin gratis prøveperiode og annonserte det for et bredt publikum i USA. Så brukte de lignende strategi for å nå nye publikum i Canada, UK og Australia som var like deres eksisterende kunder. Denne strategien utgjorde en vekst på 10 ganger gjennomsnittlig abonnementer. 

Du kan også bruke sosiale medier til å utvide publikummet for din lokale bedrift. For eksempel, Hootsuite geo-search streams kan hjelpe deg med å overvåke og respondere til lokale samtaler om din bedrift. Du kan nå nye potensielle kunder som allerede er innenfor ditt område. 

  1. Bygg relasjoner 

Den unike fordelen med markedsføring på sosiale medier spesielt for mindre bedrifter er at det er enklere å kommunisere direkte med kunder og følgere. Du kan bygge relasjoner over tid, i stedet for be om salg på forhånd, men når det er sagt, er det absolutt mulig å bruke sosiale medier for å oppnå et salg på forhånd. Det forklares nærmere under punkt 7.

Av alle internettbrukere, er det mer enn 44% som bruker sosiale medier for å se etter merkevarer. En del av denne prosessen er å bli kjent med hvem du er som merkevare og hva du står for. Når mennesker interesserer seg for ditt organiske innhold eller annonser, vil det være en god idé å engasjere seg tilbake. Dette bidrar med å bygge tillit og danne lojale relasjoner. Når følgere deler eller liker innholdet ditt, vil bedriften din klatre oppover algoritmene og du oppnår ny, gratis eksponering. 

For de fleste facebook brukere, er det mer enn 1000 potensielle innlegg på nyhetsfeeden til enhver tid. Engasjement og aktivitet er et av signalene Facebook bruker for å forutsi hvilke av disse innleggene brukerne mest sannsynlig vil se. Når du oppretter et forhold til dine følgere, er det mer sannsynlig at de vil se innleggene dine. Ved å opprettholde forhold kan det være med på å bygge et lojalt samfunn som kan føre til pågående salg over tid. Anskaffelsen av nye kunder er viktig, men veier ikke opp for verdien av gode kunderelasjoner.

I Hootsuite’s Sosiale Transformasjons undersøkelse, svarte 69% av respondentene at sosiale medier bidro til å opprettholde kundeforhold under korona-pandemien. Data fra Twitter viser at 70 % av mennesker synes at det er nødvendig for bedrifter å bidra til å øke optimismen i denne tiden. 

Så hvordan bygge relasjoner, utover å svare på kommentarer på dine innlegg? Prøv disse fire strategiene:

  • Opprett en facebook Gruppe 
    Facebook grupper er en god måte å bygge et samfunn på og skape merkevarelojalitet. 

Facebook gruppen til New York Times podkasten fungerer som  “en bokklubb for podcaster” og har mer enn 37,000 medlemmer. Gruppen er en “go-to source” for informasjon utover siste nytt. Samtidig motiverer det medlemer til å høre på utvalgte podkaster hver uke, som er med på å unngå avhoppere. 

  • Kom i kontakt med andre gründere og influencere i din nisje 
    Føler du at din virksomhet er for liten til å jobbe med påvirkere? Mikro-influensere og nano-influensere med så få som 1000 dedikerte følgere kan være effektivt for å etablere merkevarelojalitet. Som en bonus ligger de ofte innenfor ditt budsjett området,
  • Nevn dine følgere i innlegg og historier
    Å samle brukergenerert innhold gjennom konkurranser og hashtags er en god måte å skaffe kvalitetsmateriale til din sosiale kanal. Brukergenerert innhold er en sterk kilde til sosial bevis. En annen måte å oppnå brukergenerert innhold på er ved å dele innhold fra dine følgere på egne kanaler. Det kan hjelpe deg med å etablere forhold med noen av dine mest engasjerte følgere. Hvis en følger “tagger” deg i en Instagram historie, vil du få en varsel i din direktemelding, og det vil være lurt å videre dele. Det er en enkel vin-vin situasjon. 
  • Ta i bruk sosiale mediers innebygde interaktive verktøy
    Fra avstemninger på twitter til interaktive “klistremerker” i Instagram historier, er det mange måter å utløse spesifikke interaksjoner med dine følger. 

Panera Bread lanserte en kampanje for å bygge relasjoner for å skape oppmerksomhet på sitt nye kaffeabonnement. De kunngjorde at de ville gi bort gratis kaffe hele sommeren hvis 500 000 mennesker stemte ja på en Twitter-avstemning de hadde opprettet. Avstemningen ga over 588 000 respondenter. “Vi er et merke som bygger på sterke 1 til 1 forhold til våre kunder”, sa Kelli Nicholson, Panera Bread’s direktør av Brand Marketing. Hun fortalte på Twitter at kampanjen var en viktig måte for dem å vurdere om kaffe abonnementet var noe kundene ville verdsette.

  1. Vær oppmerksom på trender

Vi sier ikke at du skal hoppe på alle “memer” som blir virale, men det er en god idé å ta hensyn til trender i sosiale medier. Det kan hjelpe deg med å forstå hva folk ser på og etter når de scroller på sine sosiale kanaler og på denne måten kan du lage passende innhold som resonnerer over tid. 

Selskapet State Farm forsikring har en pågående Pinterest kampanje som viser informativ innhold knyttet til de store endringene i livet, som å kjøpe en bil eller å få en baby. Siden disse hendelsene har en tendens til å påvirke våre forsikringsbehov, er det en åpenbar passform som har hjulpet forsikringsgiganten med å koble seg til Millenniumsgenerasjonen og Generasjon x.

I fjor da våre reisevaner endret seg til en mer lokal opplevelse ble bilturer et populært reisevalg. State Farm lagde en serie av “Pins” om roadtrips og hvordan selskapet var til hjelp til for sine kunder i usikre tider. 

De fem beste grunnene til at folk bruker sosiale medier i dag er:

  • For å holde seg oppdatert på nyheter og aktuelle hendelser
  • For å finne underholdende innhold
  • For å fylle opp fritiden
  • For å holde kontakten med venner
  • Å dele bilder eller videoer med andre

Husk alltid publikumets nåværende behov. Det som fungerte i fjor, fungerer kanskje ikke i dag. 

Sosial lytting er et svært verdifullt informasjonsinnsamlingsverktøy som hjelper deg å forstå hva ditt publikum og et potensielt publikum vil høre fra deg. Det er en av grunnene til hvorfor to tredjedeler av respondentene til Hootsuite Social Media Trends Survey svarte at sosial lytting var med på å øke i verdien til selskapet i 2020. 

Vi har laget en hel guide til hvordan man kan bruke sosial lytting for din virksomhet. 

  1. Bruk sosiale plattformer som en salgskanal

Markedsføring på sosiale medier har utviklet seg de siste årene til å omfatte sosial handel (Social commerce). Sosial handel gir deg muligheten til å selge produktene dine direkte fra sosiale kanaler. Med en global markedsverdi på 89,4 milliarder dollar i 2020 ser vi at virksomheter som benytter seg av dette gjør det bra. 

Innen juni 2020, hadde 18,3 % av voksne i Amerika benyttet seg av kjøp på Facebook og 11.1% via Instagram. 

Du kan nå benytte deg av sosiale plattformer som salgskanal uten at du trenger et nettsted. Vi bryter ned alle detaljene i individuelle innlegg som forklarer hvordan du bruker Instagram Shopping, hvordan du selger med Facebook Shopping, og de beste måtene å bruke Instagram Live Shopping.

  1. Bland ulike formater

Sørg for å gjøre endringer på dine sosiale innlegg fra tid til annen. Hvis du vanligvis legger ut en GIF, kan du prøve en JPG. Hvis du normalt legger ut stillbilder, kan du prøve en video. 

Du kan dra nytte av de ulike formatene som finnes på sosiale plattformer, som historier, reels eller live video. Men den tro om at innlegg med bilder alltid får mer oppmerksomhet trenger ikke alltid å være sann. Hootsuite kjørte nylig en undersøkelse der et twitter innlegg i ren tekst overgikk de med et bilde eller en GIF. Dette var ikke et tilfelle for noen år siden. 

En annen grunn til å ikke gå i det samme sporet hele tiden er Facebooks algoritmer som bruker innholds diversitet for å sikre at en persons nyhetsfeed får en god blanding av ulikt innhold. Ved å blande ulike formater kan det øke rekkevidden på innholdet ditt. 

Ønsker du å bruke bilder, men ikke har gode bilder selv, kan nettsteder som publiserer gratis bilder være en enkel og god kilde til kvalitetsbilder som du kan bruke i dine sosiale innlegg. Å bruke tilfeldige bilder som du finner på nett uten lov er ikke greit. Vær sikker på at alle dine innlegg, uansett format, er inkluderende og tilgjengelig. Til å begynne med: inkluder en alternativ bildetekst, en alternativ bildetekst, eller også kjent som alt-tekst, er en beskrivelse av hva bildet inneholder og hva det eventuelt  lenker til. 

  1. Fokuser på kvalitet over kvantitet

Det store antallet av alternativer for markedsføring på sosiale medier kan virke overveldende, men du trenger ikke å gjøre alt. Det er viktigere å lage kvalitetsinnhold på et par nøkkelkanaler, enn å være til stede på alle plattformer. Men fremfor alt, vær sikker på at ditt innhold gir verdi. Hvis alt du gjør er å pitche og selge, vil folk ha liten motivasjon til å følge deg. En viktig huskeregel er at sosial markedsføring handler om å bygge relasjoner. 

Vær ærlig og deg selv, publiser innbydende innhold som gir verdi. 

Du kan ikke gjøre alt, og det er det heller ingen grunn til. Vær tilstede der ditt publikum allerede bruker sin tid. Fokuser på å bruke en eller to sosiale kanaler veldig bra. Når du har mestret dem, kan du bygge på det du har lært og utvide innsatsen. 

  1. Bruk de riktige verktøyene 

Hemmeligheten med å bruke sosiale medier effektivt er å dra nytte av verktøy som automatiserer eller forenkler mye av arbeidet. Det er mange verktøy som kan hjelpe deg med å øke produktiviteten. Det betyr at du kan starte med sosiale medier for virksomheten uten å ha et fullverdig SOME team. 

Her er noen av våre favoritter:

  • En engasjert ledelse 
    Sosiale medier er ikke et kringkastingssystem – det er en måte å snakke med kunder og følgere på. Verktøy som Hootsuite kan hjelpe deg med å sentralisere alle omtaler og meldinger rettet mot ditt selskap i et dashboard. Deretter kan du svare og engasjere deg uten å måtte logge på hver av dine kontoer. 
  • Analyseverktøy
    Å samle alle dataene dine på ett sted kan hjelpe  deg med å få et bedre bilde av aktiviteten på sosiale medier. Hootsuite Insights drevet av Brandwatch gir god oversikt over hvor godt du fanger samtalen i rommet ditt. Og Hootsuite Analytics lar deg lage detaljerte rapporter om din ytelse på tvers av sosiale kanaler. 
  • Grafisk
    Hvis du har problemer med å lage attraktive bilder for dine innlegg kan du benytte deg av verktøy som hjelper deg med å få jobben gjort. VSCO, A Color Story, og Canva er noen av våre favoritter. Du kan finne flere bilderedigeringsverktøy i vårt innlegg om hvordan redigere instagram bilder.
  • Innholdssammensetning
    Det kan være utfordrende å komme med nytt innhold å dele hver dag. Da kan Innholdssammensetning hjelpe. Det er kunsten å dele kvalitet innlegg fra andre (med kreditt, selvfølgelig).

Det kan være en fin måte å gi verdi for dine følgere og holde dem engasjerte. Verktøy som BuzzSumo og Pocket kan hjelpe deg med å finne og organisere innhold som du kan dele.  Du finner flere verktøy for organisering av innhold i vår veiledning for nybegynnere for organisering av innhold.

  1. Bruk planlegging og automatisering for å frigjøre mer tid til engasjement

Vi snakket om å lage en innholdskalender i begynnelsen av dette innlegget. Når du har kalenderen på plass, kan du opprette dine sosiale innlegg på forhånd og bruke planleggingsverktøy som Hootsuite til å legge dem ut automatisk til rett tid. 

Ved å planlegge og sette av en blokk i løpet av dagen eller til og med en gang i uka til å lage innhold, vil det være mye mer effektivt enn å la det ta av tiden din som du har til å gjøre andre oppgaver. Automatiseringsverktøy som chatbots kan også hjelpe deg med å redusere antall timer du bruker på markedsføring. 

  1. Spor og finjuster din ytelse

Når du implementerer din sosiale strategi, er det viktig å holde rede på hva som fungerer og ikke. Du kan deretter finjustere innsatsen og forbedre resultatene. 

Analyseverktøyene nevnt over gir deg det fint bilde av av din sosiale innsats og kan hjelpe deg med å spore hvilke målinger som betyr mest for deg Når du har fått en idé om hvordan strategien din fungerer, er det på tide å begynne å lete etter måter å forbedre seg på. Ved å bruke A / B-testing kan du gjøre små endringer som kan være med på å øke suksessen din over tid.

Newsome Interactive LLC brukte testing for å oppdage at “lær mer” var den mest handlingsfremmende knappen på sine Facebook-annonser som klikket seg videre til Messenger. Det var ikke at “lær mer” resulterte i flere klikk. I stedet var den best i å sette opp brukere til å fullføre en chat sekvens og kontaktskjema slik at Newsome kan samle kvalifiserte potensielle kunder. “Chat nå” derimot, førte til at folk stilte spesifikke spørsmål og droppet ut av sekvensen før den var fullført. 

Uansett størrelsen på din virksomheten, kan sosiale verktøy hjelpe deg med å få bedre kontakt med publikum, nå nye potensielle kunder og øke bevisstheten om din merkevare.. Hvis mulighetene virker overveldende, er det bare å starte i det små. Når du finner ut hva som fungerer, utvider du innsatsen og publikum. En av de store fordelene med sosiale medier for små bedrifter er at du kan bruke verktøyene på den måten som gir mest mening for virksomheten og budsjettet til enhver tid.

Spar tid og utvikle din virksomhet ved å bruke HootSuite. Fra et enkelt dashbord kan du publisere og planlegge meldinger til alle dine sosiale mediekanaler, engasjere dine følgere og overvåke hva folk sier om merkevaren din online. 

Sjekk ut Hootsuite Blog for flere interessante innlegg om administrasjon av sosiale medier.

Original innlegg: https://blog.hootsuite.com/social-media-tips-for-small-business-owners/

Alle bilder og vedlegg er lånt fra original innlegget.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *