Implementere Google Analytics Via Tag Manager til WordPress

Vi er i gang med siste del av Digital Markedsføring. I dette blogginnlegget skal jeg forklare hvordan jeg knyttet Google Analytics via Tag Manager med min blogg i WordPress.

For å kunne analysere data og få statistikk over hvor mange som er innom bloggen og forstå hvordan lesere bruker siden, kan man ta i bruk analyseverktøy som Google Analytics. Da jeg opprettet bloggen knyttet jeg google analytics til bloggen for å få oversikt over antall bruker. Jeg opprettet meg konto i Google Tag Manager og Analytics, og implementerte Google Analytics via Tag Manager i WordPress.

Før du skal opprette konto i Google Tag Manager og Analytics er det nødvendig å opprette et domene og WebHotell i ISP PRO og sette opp en blogg i WordPress. 

Steg 1 –  Opprette Google Analytics

For å opprette konto gikk jeg via Google Marketing Platform, her fant jeg Analytics under vinduet “for small businesses”.

Her klikker man seg inn på “start for free”. Når det er gjort kommer du videre til “konfigurere gratis”. For å konfigurere trenger du et kontonavn og videre et områdenavn, her kan du ha samme navn som kontonavn, samt legge inn riktig tidssone og valuta.

Videre kommer man til bransjeinformasjon, da må man velge en bransje kategori som du tilhører, bedriftsstørrelse og litt om hvordan du skal bruke Google Analytics, så opprett og godta vilkår. 

Når du har konfigurert kommer du inn på Google Analytics siden din. Her skal vi opprette et område som også må konfigureres. Vi klikker oss inn på område og skriver inn områdenavn, tidssone og valuta.

Neste steg er å velge “avanserte innstillinger”, vi skal opprette et “Universal Analytics-område”. Her skriver du inn nettadressen din (linken til din blogg) og går videre til neste, her må du legge inn den samme informasjonen som i sted, som bransjekategori, bedriftsstørrelse og hva du skal bruke Analytics til, trykk så opprett.

Automatisk får du opp en side med “måling”, her må vi finne en sporings-ID eller en såkalt UA-kode. Den finner du inne på området som du nettopp opprettet, vi klikker oss inn på dette området og videre inn på områdeinnstillinger. Her finner vi sporings-ID (UA kode). Denne koden må vi skrive ned, for denne trenger vi når vi skal opprette konto i Google Tag Manager. 

Steg 2 – Opprett Google Tag Manager

På samme måte som jeg gjorde for å opprette Google Analytics gikk jeg inn på Google Marketing Plattform og finner Tag Manager. Trykk “start for free” og opprett konto. Skriv inn kontonavn, land og navn på beholderen, og mål plattform, her klikker vi av på Nett og opprett. Etter du har godtatt vilkårene er brukeren opprettet.

Inne på Tag Manager skal vi opprette en “ny tag”. Klikk deg inn på “legg til ny tag” og videre inn på Tag-konfigurasjon.

Her velger du Google Analytics: Universal Analytics.

Her trykker vi “aktiver overstyring av innstillingene i denne taggen”, det er her vi skal legge inn sporings-IDen fra analytics. Når du har skrevet inn den riktige UA-koden (sporings-ID)

Bla så du ned til “utløser”, klikker av på “all pages” og legg til. Deretter trykker vi på lagre og legger inn et navn på taggen.

Taggen er nå lagt til, men ikke publisert. Vi må sende taggen inn til publisering. På siden oppe til høyre er det en knapp hvor det står “send inn”. Trykk på publiser og opprett en versjon, og publiser. Inne på arbeidsområde så vil du nå se at taggen er publisert. 

Siste 3 – Implementere Google Analytics via Tag Manager i WordPress. 

Inne på wordpress finner du kontrollpanelet. Til venstre skal vi trykke på “utvidelser” eller på engelsk “plugins”.  

Til venstre her må vi søke opp Google Tag Manager, som vi skal installere. Når den er installert må vi aktivere den.

Inne på innstillinger under Tag Manager, som du nettopp aktiverte i WordPress, skal vi skrive inn Google Tag Manager ID.

Den finner vi øverst på siden inne på Google Tag Manager siden.

Vi limer inn denne koden til wordpress og må endre “Container Code Placement” til Custom.

Deretter må vi kopiere den nederste linjen og det neste vi gjør er å gå inn på “endre utseende” eller på engelsk “Appearance” og “Temaredigering”, eller “Theme Editor”.

Her skal vi lime inn den linjen som vi kopierte. Vi må bla oss ned til “header” eller “Tematopp”, og finne “body”, under denne skal vi lage en ny linje og lime inn den linjen som vi kopierte i sted, og oppdater. 

Da er alt klart for at Google Analytics kontoen din er koblet opp med WordPress.

Med null erfaring fra verken Google Analytics eller WordPress tok det litt tid før jeg skjønte hva som måtte gjøres, men jeg anbefaler å søke opp ulike utfordringer på YouTube eller bruke Google til å søke etter hjelp.

Håper innlegget er til hjelp og om du har noen spørsmål så er det bare å legge igjen en kommentar, så skal jeg prøve mitt beste!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *