Ønsker du å bli synlig på nett? Kom i gang med SEO!

For alle tilbydere på nett handler det om å rekruttere besøkende til nettsiden. For at kunder skal kunne finne fram til din bedrift vil det være nødvendig å optimalisere dette. I dagens konkurranse mellom alle tilbydere kan det å være synlig på nett være helt avgjørende for salg og konverteringer.

Hva er SEO?

SEO er på engelsk Search Engine Optimisation, eller søkemotoroptimalisering på norsk. Det er optimalisering av et nettsted for bestemte søk, slik at et nettsted eller en side rangeres så høyt som mulig i de naturlige resultatene av søkemotoren (Visser, Sikkenga og Berry 2018). En søkemotor er en form for programvare som brukes i søk av informasjon på internett. Eksempel på søkemotorer er Google eller Bing. Søkemotoroptimalisering er en form for Search Engine Marketing eller søkemotormarkedsføring, som er markedsføring, gjerne av produkter eller tjenester via søkemotorer (Visser, Sikkenga og Berry 2018). SEO handler som sagt om det naturlige eller også kjent som organiske resultatene i et søk og er ikke det samme som betalt søk, som er annonser i søkemotoren. 

Hvordan øke rangeringen av din nettside

Målet med søkemotoroptimalisering er at nettstedet ditt skal bli så synlig som mulig. Søkemotorer som Google har som oppgave å sikre at den beste og mest relevante nettsiden forbundet med søk havner øverst på søkemotoren. Spesielt er det 7 ting som kan være med å påvirke hvor høyt oppe en nettside rangeres.  

  1. Fokuser på innholdet

Søkemotorer ønsker å fremheve sider med god innhold. Dersom brukere klikker seg inn på en lenke, men nesten umiddelbart klikker seg ut og inn på den neste, kan det bety at innholdet på siden lite relevant. Dette er negativt. Innholdet må være konkret og unikt samtidig som det er relevant. Om nettsiden er delt mye med andre og delt på andre nettsider anser søkemotorer som Google dette som positivt (Visser, Sikkenga og Berry 2018).

  1. Søkeord

Søkeord eller fraser er fundamentet i SEO (Visser, Sikkenga og Berry 2018). En side er avhengig av søkeord og det er en viktig del av innholdet på en side. Et utvalgt søkeord som sier noe om innholdet på siden er viktig å inkludere tidlig i teksten. Dette hjelper søkemotorer å forstå hva innholdet handler om. Søkeord burde inkluderes overskriften, teksten og i metadataen. Det er data om data, altså informasjon som beskriver noe om hva innholdet er (Store Norske Leksikon 2021).

  1. Optimaliser tittel taggen og meta beskrivelsen

Det du velger som overskrift vil være avgjørende da det er den som er synlig i søkeresultatet. Det er viktig å huske på at søkemotor robotene, eller såkalte “crawlers” eller “spiders” som søker gjennom innholdet oppdager omtrent kun de 65 første bokstavene, som gjør at du må holde teksten kort og konkret. Meta beskrivelsen er en kort beskrivelse av innholdet på siden. Denne delen er ikke brukt som en del av rangeringen, men brukes som “snippets” eller utdrag av tekst som vises i kombinasjon med søkeresultatene, det er derfor viktig at disse forteller noe konkret om innholdet (Visser, Sikkenga og Berry 2018).

  1. URL 

URL eller lenken til en nettside er spesielt viktig når det kommer til rangeringen av nettsiden. Det kan derfor være lurt å inkludere søkeord som en del av URL-en, dette gjør at ikke bare mennesker som søker etter nettsiden ser at den er relevant i forhold til det de søker etter, men også at søkemotor robotene forstår innholdet på din nettside lettere (Visser, Sikkenga og Berry 2018). 

  1. Google Search Console 

Google Search Console er et gratis verktøy som hjelper deg med å måle nettstedets søketrafikk og ytelse, samt å løse problemer og få nettstedet ditt til å ranke høyt opp i Googles søkeresultater. I Google Search Console kan du også få opplæring som hjelper deg med å bli kjent med verktøyet. Google Search Console gir deg statistikk over nettsiden din som gir deg innsikt i antall visninger og antall klikk på nettstedet ditt. Med hjelp av en søkeanalyse kan du optimalisere ditt innhold. I tillegg varsler Google Webmaster Tools deg om det oppstår feil eller problemer på nettsiden slik at du kan gjøre noe med dette tidlig (Google Search Console). 

  1. Mobil SEO 

I de siste årene har vi gått over til å bruke mobilen mer enn datamaskiner, dette gjør at nettsider også må optimaliseres på smarttelefoner og nettbrett. Som tidligere foreleser Karl Philip Lund har sagt så er en nettside som ikke er optimalisert for mobil er en stengt butikk. Brukervennlighet er viktig og kan testes via Googles mobilvennlige test. Google Search Console kan benyttes til å oppdage hvor god din nettside er på mobil og hjelper deg med å oppdage problemer. 

  1. Hastighet 

En treg nettside har negativ effekt når det kommer til hvor høyt din nettside vil rangere. Tar det for lang tid å laste ned en nettside kan dette bety at folk går ut av nettsiden. Om du vil teste hastigheten på din nettside kan du benytte deg av Google PageSpeed insights tool

Om man vil være synlig på søkemotorer og for kunder er det helt avgjørende å optimalisere nettsiden for SEO. Søkemotoroptimalisering kan være utfordrende og det er ingen lett oppgave. Det er viktig å holde seg oppdatert på kunnskap om hvordan søkemotorene fungerer. Samtidig er det viktig å ha en brukervennlig nettside med god optimalisert innhold.  

Håper du lærte noe om SEO! 

Kilder:

Visser, Marjolein, Berend Sikkenga og Mike Berry. 2018. Digital Marketing Fundamentals: From Strategy to ROI. Utrecht: Noordhoff Uitgevers

Gjersdal, Aud. 2019. Metadata. Store Norske Leksikon

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *