Et hypotetisk jobbintervju for Amnesty International Norge

I dette blogginnlegget har vi fått en oppgave om å gjennomføre en case for et hypotetisk jobbintervju i Amnesty International Norge. 

Amnesty og digitale kanaler

Amnesty er en organisasjon som jobber for frihet, likeverd og rettferdighet for alle mennesker. Amnesty mener at – uansett hvem du er – kan alle gjøre en forskjell. Sammen kan vi endre verden. Organisasjonen er uavhengig og drevet av donasjoner og innsamlinger.

Skjermbilde fra Amnesty.no

Amnesty er å finne på flere digitale kanaler. De har sin egen nettside samtidig som de benytter seg av Instagram, Facebook, Twitter og YouTube. De bruker sine digitale kanaler for å oppdatere hvilke saker de jobber med, sprer informasjon og skaper engasjement. På deres egen kanal kan man signere aksjoner og gi støtte til organisasjonen. 

Amnesty skriver på nettsiden “Amnesty bruker sosiale medier for å oppnå vårt overordnede strategiske mål: Økt gjennomslag fordi flere tar menneskerettighetsbrudd personlig og blir med i Amnesty International”.

Kundereisen

Generelt er målgruppen til Amnesty er folk flest. Både folk som trenger hjelp og folk som kan hjelpe med å gi støtte. Spesielt trenger Amnesty hjelp fra folket da de er en uavhengig organisasjon. 

Kundereise handler om hvordan en kunde eller bruker kommer i kontakt med for eksempel en digitale kanal og hvordan brukeren får en opplevelse av kanalen. 

En kundereise kan starte på ulike måter. Etter som Amnesty aktivt bruker Instagram, kan dette være starten på en kundereise. Klikker man seg inn på kanalen kan man lese om viktige saker som de jobber med, gi et bidrag eller ta kontakt. En kundereise kan også starte via et søk på Google som fører til nettsiden Amnesty. 

Både på hjemmesiden, Instagram og Facebook finner man god informasjon om hva de driver med, og det oppdateres jevnlig etter som hvilke saker som et viktig. Hjemmesiden er brukervennlig både på nett og mobil og det er enkelt å navigere seg rundt. På nettsiden har du faner du kan klikke deg inn på. Du kan engasjere deg ved å gi støtte eller signere aksjoner, samt melde deg på nyhetsbrev.

Ettersom Amnesty er en uavhengig organisasjon er de avhengig av å få støtte fra folket. På nettsiden gir Amnesty deg muligheten til å støtte organisasjonen med et engangsbeløp, eller du kan bli en fast månedlig giver. Dette er en positiv opplevelse for meg som kunde og gir meg muligheten til å velge ut i fra min egen lomme og “skremmer meg ikke bort”. Dette tror jeg er med på å gå gi Amnesty en fordel blant konkurrenter.

Måling og analyse av trafikk

De viktigste digitale målsetningene for Amnesty vil være å engasjere folk og skape en form for oppmerksomhet. Det gjør de ved å spre informasjon om hvem de er og hva de gjør for å hjelpe mennesker rundt i verden. I tillegg er det viktig å rekruttere nye givere og samle inn signaturer.

For Amnesty kan det være en fordel å ta i bruk Google Analytics for å analysere trafikken til de ulike digitale kanalene. Spesielt vil det være lurt å kontrollere brukeranskaffelse, som sier noe om hvor trafikken til nettsiden kommer fra. Dette gir de en pekepinn på hvor de kan fokusere sin digitale markedsføring. Andre viktige målinger vil være å se hvor mange som klikker seg inn på de ulike knappene på nettsiden, som “signer aksjonen”. Det vil også være interessant å se på hvor mange som velger å gå ut av nettsiden og når i brukere faller av.

Organisk søk og søkemotoroptimalisering

Organisk søk er søk som kommer opp under annonsene på søkemotorer som Google. Det er ubetalte plasseringer i en søkemotor. For en bedrift som Amnesty vil det være lurt å være så høyt oppe som mulig når man søker etter spesifikke ord som har noe med organisasjonen å gjøre. Søkeordet “menneskerettigheter” er et ord jeg forbinder Amnesty med og jeg vil derfor forvente å finne Amnesty høyt oppe på søkemotoren når jeg søker etter dette.

Skjermbilde fra Google

Her kan vi se Amnesty som forslag nummer seks. Det er ikke det beste når det kommer til synlighet. Med søket “dødsstraff” kommer Amnesty opp som nummer to, som er positivt.

Søker jeg etter Amnesty International Norge så kommer nettsiden opp som første forslag, i tillegg til at et “kunnskapspanel” kommer opp på høyre side, som sier noe om hvor den befinner seg, kontaktinformasjon og Google-anmeldelser.

Skjermbilde fra Google

For hvilken som helst bedrift er det viktig å være synlig på nett og spesielt for Amnesty som er avhengig av hjelp fra folket. 

SEO

For å jobbe med synlighet på nett vil det være nødvendig å optimalisere sin tilstedeværelse på nett. Dette er kjent som SEO eller søkemotoroptimalisering. Her er noen punkter som er med på å gjøre hjemmesiden synlig på nett

  • For det første er det viktig å fokusere på innhold. Innholdet som publiseres på nettsiden må være relevant og basert på utvalgte søkeord
  • Det er nødvendig å vite hva lesere og målgruppen faktisk søker etter. Verktøyet Google Ads Keyword Plan kan være til nytte.
  • Det er viktig å inkludere søkeord tidlig i teksten, i tillegg til å inkludere det i både tittelen og meta-beskrivelsen. Det er ofte det første en bruker leser om når de søker på Google.
  • Nettside må være brukervennlig og ha rask nedlastningshastighet.

Kilder:

https://amnesty.no

https://amnesty.no/for-aktivister/tips-til-bruk-av-sosiale-medie

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *