Kom i gang med Instagram Reels og hvordan bruke data for å skape bedre innhold

I dag er Sosiale Medier en viktig del av kommunikasjon og markedsføring for mange bedrifter, både små og store. Det er stadig nye trender og det er ikke alltid like lett å følge med. Det er viktig å være interessert og holde seg oppdatert på de ulike mulighetene innenfor markedsføring på Sosiale Medier. I dette blogginnlegget skal jeg ta for meg hvordan man tar i bruk den populære funksjonen Instagram Reels. 

Jeg vil påpeke at innlegget er tatt utgangspunkt i blogginnlegget “Instagram Reels Insights” skrevet av Karolina Mikolajczyk i Hootsuite Blog

Instagram Reels – hva er det?

Instagram Reels ble introdusert i 2019 og har i det siste blitt en populær integrasjon i appen. Instagram Reels gir deg et sett med kreative funksjoner som gir brukere muligheten til å lage korte videoer som deles med andre. Instagram har lagt til en egen “feed” med Reels på samme måte som deres “utforsk feed”. Her kan man bla ned og se videoer i det uendelige. 

Instagram Reels har blitt sett på som en “TikTok kopi”, men funksjonen har fått positive responser, og spesielt har den blitt tatt i bruk av influensere og merkevarer. 

Hva er hovedforskjellen på TikTok og Instagram Reels

TikTok er en egen App hvor brukere kan skape og dele korte videoer. TikTok har videobasert innhold som sitt hovedinnhold, mens Reels er en integrering i Instagram sammen med appens andre funksjoner, som Instagram IGTV og Stories. Essensen av Reels og TikTok er mye av det samme. Mens innholdet på TikTok kan ha en varighet på opptil 60 sekunder, er Reels begrenset til 30 sekunder. Kanskje den største forskjellen på kanalene er brukerne. Selv om mye av innholdet kan være likt har brukerne noe forskjellig publikum. Det er derfor viktig å tenke på hvem man ønsker å nå ut til. TikTok har et mer yngre publikum, mens Instagram har et bredere publikum. 

Reels Analytics

Reels Analytics er prosessen med å spore, samle inn og analysere data for å forstå ytelsen til dine videoer. En mer omfattende analyse kan hjelpe deg med få bedre forståelse og ta bedre beslutninger. Det er med på å bygge mer engasjerte innholdsstrategier. Enda mer i dybden kan dette hjelpe deg med å bli bedre kjent med publikum og forstå hva de faktisk bruker sin tid på. Analysen er en del av Instagrams funksjoner og bør også inkluderes i dine rapporter på samme måte som du analyserer og rapporterer andre medier. 

En analyse kan hjelpe deg med å forstå:

  • Hva publikum liker og ikke liker
  • Når på dagen du skal legge ut en Reels for å få mest mulig engasjement
  • Hvilke effekter som filter og musikk funker best for deg 

Reels Insights

For å få tilgang til dine målinger er det en “innsikts” funksjon som ligger inne på Instagram profilen under biografen. Men dette er kun tilgjengelig for profesjonelle kontoer. Du kan enkelt bytte til en “skaper”profil eller en bedriftskonto under i innstillinger. 

Skjermbilde fra egen Instagramprofil @litthverdag

For å se innsikt over dine Reels må du klikke deg inn på “Accounts Reached” “Overview” seksjonen.

Bilde lånt fra Hootsuite

For å se spesifikt på Reels oversikt må du bla deg ned til Reels og klikk “right arrow”  ved siden av dine antall Reels.

Bilde lånt fra Hootsuite

For å se ytelsen på en bestemt video kan du åpne videoen fra profilen din og deretter klikk ikonet med tre punkter nederst til høyre på skjermen og deretter trykk på innsikt (Insights) 

Bilde lånt fra Hootsuite
Reels analytics metrics

Rekkevidde

  • Kontoer oppnådd er en av beregningene som sier deg noe om hvor mange unike brukere som har sett videoen minst en gang 
  • Avspillinger er antall ganger videoen har blitt avspilt

Engasjement 

  • Likes forteller deg hvor mange som har likt videoen 
  • Kommentarer sier noe om hvor mange som har kommentert
  • Lagre er antall ganger videoen har blitt lagret
  • Delinger er  antall ganger brukere har delt videoen med en annen bruker 
Instagram Reels og markedsføring 

I følge innlegget “Sosiale Medie Trender 2021” skrevet av Julie Foss i Inevo har videoredigering blitt populært, spesielt under et år med Korona. “Vi tror flere større merkevarer og influensere vil benytte seg av TikTok og Reels som markedsføringsplattform i 2021”. Video har blitt en ny måte å fremme merkevaren sin på og skaper et helt nytt engasjement. Innholdet føles ekte og er interaktivt. Via Instagram Reels  vil det være lettere å “showcase” produkter.  I løpet av 2021 vil Instagram åpne for tagging av produkter i Reels, som gjør kanalen enda mer attraktivt. 

Til slutt vil jeg dele 4 tips til hvordan du kan skape bedre innhold på Instagram Reels
  1. Følg med på trender

For å vite hva som er populært og ikke er det selvfølgelig nødvendig å følge med på hva som skapes av andre. Men det er også viktig å forstå at det “du” liker, trenger nødvendigvis ikke å bli likt av dine seere og følgere. 

  1. Test ulike stiler og funksjoner

For å finne ut av hva som fungerer for deg og dine seere må du prøve ut ulike stiler, funksjoner, effekter og filter. Følg med på innsikten av de ulike videoene og se hva som resonnerer best med publikum. 

  1. Test forskjellige lyd-alternativer

Instagram gir deg ulike alternativer til hvordan du kan legge til lyd.

  • Du kan bruke original lyden fra videoen
  • Legg til “voiceover” 
  • Du kan bruke en tale-generator 
  • Bruk et lydspor 
  1. Test når på dagen du poster innhold

Analyser kan hjelpe deg med å finne ut når på dagen eller i uken det er best å legge ut innhold for maksimal rekkevidde og engasjement. 

Det krever litt tid, men test ut ulike tider på dagen og følg med på innsikten over dine Reels. På denne måten kan du finne ut når på dagen dine seere er aktive.

Kilder:

Mikolajczyk, Karolina. 2021 “How to Use Instagram Reel Insights to Make Better Reels”. Hootsuite Blog. https://blog.hootsuite.com/instagram-reels-insights/

Nguyen, Lavender. 2020. “Everything You Need to Know About Instagram Reels, TikTok’s Rival”. Hootsuite Blog. https://blog.hootsuite.com/instagram-reels/

Foss, Julie. 2020. “De fem viktigste trendene for sosiale medier i 2021”. Inevo. https://inevo.no/blogg/sosiale-medier-trender-2021/

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *