TikTok som markedsføringskanal og hva vil skje i tiden som kommer?

Digital markedsføring endres i et raskt tempo, noe som gjør at bedrifter må takle de stadig skiftende trendene. Når det kommer til digital markedsføring er ingenting mer trendy enn TikTok. 

Hva er TikTok? 

TikTok er en egen App hvor brukere kan skape og dele korte videoer med hverandre på opptil 60 sekunder. TikTok har videobasert innhold som sitt eneste innhold, i tillegg. til annonser. Plattformen har blitt svært populært blant de yngre og har tatt av under koronapandemien. Det er gratis å registrere seg som bruker. I tillegg til å skape sitt eget innhold kan man man følge andre brukere, like og kommentere andres videoer. Innholdet som du ser er generert av algoritmer og kunstig intelligens og påvirkes av hva du ser på, liker og søker etter.  Dette er en form for individuelt tilpasset avgrensning av opplevelser. Hashtags er også en viktig del av plattformer og gjør det lettere for brukere å finne videoer.

Oversikt 

I August 2020 hadde appen 2 milliarder nedlastinger og var den mest nedlastede appen i 2020. Det er i følge Hootsuite den syvende mest brukte kanalen i verden.

Bilde fra Hootsuite

I januar 2021 hadde appen 689 millioner aktiv brukere. I tillegg er appen tilgjengelig i mer enn 200 land. Bare i Norge har TikTok hatt en økning på 50% av brukere over 18 år fra forrige kvartal 2020. Dette er grunn til å hoppe på trenden og teste ut kanalen. 

Markedsføring på TikTok 

Ifølge selskapet Tenk Digitalt er markedsføring og merkevarebygging på TikTok nokså effektivt, spesielt om målgruppen til din virksomhet er unge. TikTok har ikke bare mange brukere, men er kanskje den plattformen med høyest engasjement. Det er viktig å påpeke at det ikke er noe vits i å bruke krefter på innhold til kanaler som ditt publikum ikke befinner seg på. Det er viktig å tilpasse innholdet sitt til formatet og publikummet. 

På TikTok kan man registrere seg som “vanlig” bruker eller hvis du vil bruke kanalen til markedsføring må du ha en bedriftskonto. 

Som en del av TikTok har du muligheten til å lage organisk innhold eller betalt innhold som annonser. Organisk innhold er en viktig del av TikTok og autensitet er viktig. Ved å skape innhold som er ekte og troverdig vil det være med på å skape verdi for seere. I tillegg kan det hjelpe deg med øke oppmerksomheten til din merkevare.  Annonsene trenger ikke å være videobasert, men kan også være bilder. Formatene har noen nødvendige krav som det vil være lurt å sette seg inn i, i tillegg er det ulike måter å annonsere på. Innholdet må være merket med annonse, men unngå å få det til å føles ut som en. Jeg tror fordelen med å bruke TikTok som annonseplattform er at annonsene ofte ikke føles ut som annonser, men at det “gjemmes” bort sammen med resten av innholdet. 

Influensermarkedsføring

Å ta i bruk influensere til å promotere en merkevare har blitt vanlig på Sosiale Medier. Ettersom en influensere fungerer som “opinionsledere” har personene ofte stor påvirkningskraft hos sine følgere. Dersom du ikke er interessert i å selv være på TikTok kan en person som allerede har et stort publikum og som har følgere som allerede samsvarer med ditt målmarked kan dette være løsningen. 

Økt fokus på Ecommerce 

Som Julie Foss skriver i artikkelen “De fem viktigste trendene for Sosiale Medier i 2021”, så har TikTok inngått i et samarbeid med ecommerce plattformen Shopify. Dette gjør at det skapes et økt fokus på ehandel. Et slikt samarbeid vil gjøre det lettere for Shopifys selgere å nå ut til et yngre publikum og drive salg. Avtalen tillater Shopify selgere å skape og optimalisere markedsføringskampanjer på TikTok direkte fra Shopify. 

Hva tror vi vil skje i tiden som kommer?

Som det står i artikkelen “Hvordan bruke TikTok til markedsføring” i Tenk Digitalt, så er TikTok enda “the new kid on the block”. Selv om den allerede i dag har mange millioner aktive brukere blir enda mer populær. 

Har du ikke testet ut kanalen enda? Det kan være lurt! TikTok kan bli en viktig plattform i fremtiden og spesielt for digital markedsføring. 

Det er nødvendig å påpeke at de som kanskje er på TikTok i dag, kan bli en del av målgruppen din i fremtiden. Det er derfor viktig å være tidlig ut og synlig på slike plattformer som TikTok. I tillegg er det å være tidlig ute på en ny kanal ofte bra, i tillegg kan det være en økonomisk fordel ettersom kanalen fortsatt er i vekst og ønsker å tiltrekke seg brukere og annonsekroner (Tenk Digitalt). I tillegg kan det være en fordel å være ute tidlig før konkurrentene dine. 

Plattformen er spesielt påvirket av trender og og en måte å holde seg relevant på er å følge med på det som skjer inne på kanalen blant millioner av brukerne. I tillegg er det interessant å se hvordan innholdet på TikTok også deles på andre kanaler som Instagram, Facebook og Twitter. Og vi kan allerede se en trend at merkevarer har begynt å adoptere TikTok trender. 

Jeg tror TikTok absolutt er en kanal verdt å teste ut, men det er viktig å huske på at kanalen har fortsatt et ungt publikum og det vil derfor også avgjøre hvem som ser innholdet ditt. Vi har bare  sett starten på TikTok trenden og jeg tror heller ikke den vil stoppe med det første. Det kan være viktig å sette en markedsføringsstrategi før du begynner og finn ut hva som fungerer for din merkevare og  bedrift.

Kommer du til å teste ut TikTok?

Kilder:

Wikipedia. 2021. “TikTok”. https://en.wikipedia.org/wiki/TikTok

Sehl, Katie. 2021. “23 Important TikTok Stats Marketers Need to Know in 2021”. Hootsuite Blog. https://blog.hootsuite.com/tiktok-stats/

Ipsos. 2021. “Ipsos SoMe-Tracker Q1 `21”. https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q121

Tenk Digitalt. “Hvordan bruke TikTok til markedsføring” https://tenkdigitalt.no/blog/tiktok/

Foss, Julie. 2020. “De fem viktigste trendene for Sosiale Medier i 2021”. Inevo https://inevo.no/blogg/sosiale-medier-trender-2021/

Perez, Sarah. 2020. “TikTok partners with Shopify on social commerce”. Tech Crunch. https://tcrn.ch/3wZrbPd

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *