Bærekraftig forretningsmodell

Fra forrige ukes forelesninger snakket vi om bærekraftige forretningsmodeller og den grønne strategitrappa. Cecilie trekker frem tema som konkurransefortrinn og lønnsomhet og hvordan man kan måle effekten av bærekraftige tiltak. Forretningsmodeller er i endring og bærekraft er en av de største trendene vi ser. Vi har vært innom den grønne strategitrappa og hvordan man kan …

Bærekraftig forretningsmodell Read More »

Bærekraft i Nespresso

Bærekraftig utvikling og i hvilken grad der er integrert i Nespresso

Vi er i gang med del to av digital markedsføring. Tema i denne delen av kurset er sosial kommunikasjon med et bærekraftig perspektiv som vi har med Cecilie Staude. I denne første uka har Cecilie snakket om hvordan bærekraft har blitt en så viktig del av hvordan næringslivet drives på. Viktige tema som klimakommunikasjon, det …

Bærekraftig utvikling og i hvilken grad der er integrert i Nespresso Read More »

Blokkjede forklart

Blokkjeder – nei det er ingen enkel måte å forklare det på

Det er siste forelesning av første del av Arne Krokans program i Digital Markedsføring. Den siste forelesningen handler om blokkjeder og krypotvaluta. Du har sikkert hørt om Bitcoin, som er en digital valuta som bygger på ideen om blokkjeder, men jeg skal ikke snakke om Bitcoin. I dette innlegget skal jeg på “en enkel måte” …

Blokkjeder – nei det er ingen enkel måte å forklare det på Read More »

Big Data

Algoritmene mater oss med “informational junk food”

Internett og sosiale medier har gitt oss flere nye ord og uttrykk. Filterboblen og ekkokammer er to begrep som har kommet med bruken av sosiale medier. I dette innlegget skal jeg forklare hva begrepene betyr og legge frem noen av konsekvensene som kan oppstå ved disse fenomenene.  Fenomenet filterboblen I boken nettverksøkonomi av Arne Krokan …

Algoritmene mater oss med “informational junk food” Read More »

Hva gjør Tise til en av Norges ledende plattformtjeneste?

Vi nærmer oss slutten på Arne Krokans del i Digital Markedsføring og vi har allerede vært igjennom mye. I løpet av denne uken har vi sett på digitale samfunnsendringer og nå har vi beveget oss inn på digital økonomi. Tema som kollektive goder, transaksjonskostnader, nettverkseffekter og increasing returns har spesielt vært i fokus.  I dette …

Hva gjør Tise til en av Norges ledende plattformtjeneste? Read More »

Virtual Reality in reality

La oss ta et blikk på ulike bruksområder for VR og AR

I løpet av uke 2 har foreleser Arne Krokan blant annet snakket om disruptiv innovasjon, ulike former for teknologisk konvergens, og bruken av 3D printing og VR/ AR. Vi har også vært innom gaming og hvordan teknologi endrer og utfordrer samfunnet vårt. I dette blogginnlegget skal jeg gå nærmere inn på ulike bruksområder av VR og …

La oss ta et blikk på ulike bruksområder for VR og AR Read More »

Identitetstyveri, deepfake og sosial rangering – Hva kan vi forvente i fremtiden?

Vi hører ofte snakk om identitetstyveri og falske profiler på internett og mange frykter at det skal skje mot en selv. Samtidig så gir vi bort nesten all informasjon om oss selv helt gratis på bare ved å trykke “godkjenn”. Vi legger igjen spor over alt og noen ganger vet internett nesten mer om deg, …

Identitetstyveri, deepfake og sosial rangering – Hva kan vi forvente i fremtiden? Read More »